zaterdag 19 januari 2008

Wat is er met de Google knol gebeurd?


Een paar weken geleden zoemden de internetmedia over de Google knol, een wikipedia-achtige encyclopedie waarbij de auteurs centraal zouden staan en in de advertentieopbrengst konden delen. Merkwaardig is dat Google nooit producten van te voren aankondigt en dat het sinsdien stil is op rond de knol.

Gesuggereerd wordt dat de knol slechts in allerijl werd ontwikkeld om concurrentie te bieden aan publiekslieveling Wikipedia, die met Wikisearch mogelijk een stevige concurrentie voor Google zou betekenen. Nu Wikisearch in vrijwel de gehele wereld is afgekraakt, heeft de knol voor Google geen prioriteit meer.

Voor de zoekmachine optimalisatie wereld is dit slecht nieuws, omdat de knol een heel aardig hulpmiddel had kunnen zijn. In tegenstelling tot Wikipedia worden knollen namelijk niet door anderen geredigeerd en de knol kan daardoor dienen voor het creeĆ«ren van links. Links vanuit een knol zouden zeer waardevol zijn, omdat het specialistische pagina’s over een onderwerp zijn. In feite zijn knols beter vergelijkbaar met gespecialiseerde blogs dan met Wikipedia.

Als Google onverhoopt alsnog besluit de knol op de markt te brengen, dan zal dit blog zeker nader berichten over de seo mogelijkheden.

Geen opmerkingen: